Search

ארה"ב וטליבאן חתמו על הסכם לסיום המלחמה באפגניסטן - וואלה!

ארה"ב וטליבאן חתמו על הסכם לסיום המלחמה באפגניסטן - וואלה!

ארה"ב וטליבאן חתמו על הסכם לסיום המלחמה באפגניסטן
צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נציגי ארצות הברית וטליבאן חתמו היום (שבת) על הסכם לסיום המלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית, שבמסגרתו תחול נסיגה הדרגתית של הכוחות האמריקניים ותבוסס הפסקת אש קבועה. אזרחי אפגניסטן, שבשטח ארצם מתחוללת מלחמה מאז החלו ההפצצות האמריקניות בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר 2001, מייחלים לסוף הקרבות שגבו את חייהם של עשרות אלפי בני אדם. ההסכם נחתם אחרי שבוע של הפוגה בקרבות, שראה ירידה משמעותית בהיקף האלימות.

טליבאן מיוצג על ידי משלחת בת 31 חברים, שהגיעה היום לקטאר בכדי לפקח על החתימה על העסקה. גורם בארגון האסלאמיסטי הקיצוני אמרו כי מי שיחתום על העסקה יהיה ראש הלשכה הפוליטית של הארגון, מולה עבדול גאני ברדר. ארצות הברית תיוצג על ידי שר החוץ מייק פומפאו, שאמור להכין את הקרקע להסדר מדיני בין הצדדים הלוחמים. הדיפלומט הבכיר ביותר של אמריקה יעמוד לצד מנהיגיו הפוליטיים של טליבאן, שנתן חסות למנהיג אל-קאעדה אוסאמה בן לאדן ואנשיו עד 2001 וסירב להסגירם. בסוכנות הידיעות אי-פי דווח כי פומפאו הסתייג מהגעתו לטקס ועשה זאת רק בלחצו של טראמפ.

הטקס התקיים במלון שרתון בדוחא. לפניו נתלתה כרזה גדולה שבה נאמר "הסכם להבאת שלום לאפגניסטן", שהוצב בחדר ישיבות סמוך למלון. האבטחה מחוץ למלון תוגברה עם בואם של עיתונאים ונציגים זרים. בקאבול, השתתף שר ההגנה של ארצות הברית מייק אספר בעת הצהרה שתינתן מצד ממשלת אפגניסטן.

מומחי ביטחון אמרו כי העסקה היא הימור של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לקראת הבחירות בנובמבר, והיא תעניק לטליבאן, שכפה שלטון הלכה אסלאמי נוקשה בחמש שנות משטרו, לגיטימציה בינלאומית. אחרים חוששים לפגיעה בזכויות הנשים שהושגו בעמל רב ב-18 השנים האחרונות. עם זאת, עבור מיליוני אפגנים, זהו פתח לסיום המאבק המתמשך שהשית עליהם פחד, חרדה ואלימות.

"השלום הוא פשוט ביותר והמדינה שלי ראויה לו. היום זהו היום שאולי נראה בו שינוי חיובי", אמר ג'אווד חסן, 38, מורה בבית ספר המתגורר בפאתי הבירה, קאבול.ילדיו של חסן נהרגו בפיגוע של טליבאן ב-2018. מאז הוא כתב מכתבים למנהיגי העולם שבהם הפציר בהם לשים קץ למלחמה באפגניסטן, שלמעשה שרויה בסכסוך מאז פלשה ברית המועצות ב-1979.

אחרי החתימה על ההסכם, עתידה של אפגניסטן עשוי להשתנות. במסגרתו, היקף הכוחות האמריקניים במדינה ירד ל-8,600 בהשוואה ל-13 אלף כיום בתוך כמה שבועות. המשך הנסיגה של ארצות הברית ושל כוחות נאט"ו תלויה בטליבאן ובציותו ל"צמצום האלימות", תנאי שיוערך על ידי ארצות הברית. אם טליבאן יעמוד בהתחייבותו, ארצות הברית ונאט"ו יסיגו את כל כוחותיהם מאפגניסטן בתוך 14 חודשים. לפי הצהרה משותפת של ארצות הברית וממשלת אפגניסטן, "הקואליציה תשלים את נסיגת כוחותיה הקיימים מאפגניסטן בתוך 14 חודשים בהתאם להצהרה המשותפת של ארצות הברית-טליבאן, בכפוף למילוי התחייבויות טליבאן תחת ההסכם".

ואולם, מכשולים רבים עוד ניצבים בפניה של אפגניסטן. ההסכם מכשיר את השטח לשיחות שלום פנים-אפגניות, שצפויות להיות סבוכות. טליבאן, שרואה בממשלה בקאבול "בובה אמריקנית", דורש ש-5,000 מלוחמיו ישוחררו מבתי הכלא הממשלתיים, אך לא ברור אם הממשל בקאבול יסכים לכך. בנוסף לכך, לא ברור אם לוחמי טליבאן הנאמנים לקבוצות קיצוניות עוד יותר שהתפצלו ממנו יצייתו להסכם הפחתת האלימות.

גורמי ביטחון אפגניים אמרו כי חלק מבכירי טליבאן שהגיעו לדוחא אמרו כי הם יבטיחו שממשלות ארצות הברית ואפגניסטן יקבלו את כל התנאים שהציב הארגון, השולט בכ-40% משטח אפגניסטן - הגדול ביותר מאז תחילת המלחמה ב-2001.

גורמים בטליבאן אמרו מוקדם יותר החודש כי הם יהיו ערוכים למתקפת האביב השנתית וגייסו יותר מ-6,000 לוחמים ומתאבדים בתרחיש שההסכם יקרוס.

סופה של המלחמה

ארצות הברית השקיעה יותר מ-750 מיליארד דולר באפגניסטן במרוצת השנים, אך המלחמה שם זכתה במשך רוב הזמן להתעלמות מצד הפוליטיקאים בוושינגטון והציבור האמריקני. עבור טראמפ, תהיה זו הזדמנות לקיים חלק מהבטחת הבחירות שלו עוד מ-2016, להשיב הביתה את החיילים האמריקנים המוצבים מעבר לים. עם זאת, כמה חברי קונגרס וותיקי המלחמה התריעו מכל הסכם עם טליבאן.

חברת בית הנבחרים ליז צ'ייני עמדה בראש קבוצת 21 מחוקקים רפובליקנים דרשו מהממשל שלא להסכים לדבר שיאפשר לטליבאן להעניק מקלט בטוח למי שרוצים לפגוע באזרחים ובאינטרסים של ארצות הברית. צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, הפצירה בו לדחות כל התחייבות לנסיגה מלאה.

מהצד השני, בהסכמה נדירה עם הבית הלבן, אמרה הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן כי לממשל יש "אחריות מקודשת" לחיילים האמריקנים. "זה אומר שעלינו לא להשתמש בצבא שלנו כדי לפתור בעיות שלא ניתן לפתור אותן באופן צבאי", אמרה המועמדת בפריימריז הדמוקרטיים. "אנחנו לא מנצחים באפגניסטן. אנחנו לא מנצחים במזרח התיכון".

השיחות בין הצדדים ידעו עליות ומורדות בשנה האחרונה. בדצמבר 2018, הודיע טליבאן כי הוא יפגוש גורמים אמריקניים בניסיון למצוא "מפת דרכים לשלום". עם זאת, הארגון דבק בסירובו לערוך שיחות רשמיות עם הממשלה בקאבול.

אחרי תשעה סבבים של שיחות בקטאר, שבשטחה נפתח משרד פוליטי של טליבאן ב-2013, נראה היה שהצדדים קרובים להסכם. השליח האמריקני המיוחד לשיחות אמר בספטמבר האחרון כי ארצות הברית תחל בנסיגה הדרגתית, אולם כמה ימים לאחר מכן טראמפ הודיע במפתיע על ביטול פסגת שלום חשאית בקמפ דייוויד בעקבות פיגוע שבו נהרג חייל אמריקני והלחימה התגברה ברחבי המדינה, עד שהמשא ומתן התחדש שוב לאחרונה.

בטליבאן ניסו להציג את ההסכם כניצחון במלחמה ועל כך שהצליחו "לקבור" אימפריה נוספת, כפי שקרה עם נסיגת הכוחות הסובייטיים ב-1989. הארגון הבטיח לארצות הברית שאפגניסטן לא תשמש עוד מקום מפלט לטרוריסטים, אך יש מי שחושש שהוא ישתלט מחדש על כל המדינה ברגע שכל הכוחות הזרים יעזבו.

כ-3,500 חיילים מכוחות הקואליציה הבינלאומית נהרגו באפגניסטן מאז הפלישה ב-2001, יותר מ-2,300 מהם חיילים אמריקנים. את מספריהם של האזרחים האפגנים, כוחות הביטחון של הממשלה ולוחמי טליבאן קשה לאמוד: בדוח של האו"ם מפברואר אשתקד, נכתב כי יותר מ-32 אלף אזרחים נהרגו. לפי מכון ווטסון באוניברסיטת בראון, יותר מ-58 אלף אנשי ביטחון ו-42 אלף לוחמי טליבאן ומורדים נהרגו לאורך שנות המלחמה.

(עדכון ראשון: 10:36)

Let's block ads! (Why?)



2020-02-29 13:23:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzNDM2NDfSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>




Bagikan Berita Ini
Powered by Blogger.