בתום התחקיר האירוע, שכאמור עלול היה להסתיים בתוצאות עגומות מאוד, סיכם הרמטכ"ל כי ההערכות המבצעית "השיגה את מטרותיה". יחד עם זאת, הדגיש כי כניסת הרכב הצבאי לציר שנאסר לנסיעה היא "תקלה מבצעית חמורה".
מסקנות התחקיר שביצע הצבא העלו ליקויים בתהליכי הפיקוד והשליטה בגדוד, לרבות אישור הנסיעה שניתן לרכב על-ידי סגן מפקד הגדוד, בניגוד להנחיות מפקדיו בנושא. כן נמצא כי החטיבה המרחבית שבגזרה לא ביצעה "בקרה ראויה" והפיקוד על התנועה בצירים היה "לקוי".
"לא עוצרים ברמת הש"ג"
בצה"ל הסבירו כי הרמטכ"ל קבע אמות מידה לטיפול בשגיאות ובתקלות, והחליט להבחין בין שלושה מצבים: מצב שגרה, מצב של פעילות מבצעית, ומצב של פעילות מבצעית תחת אש. במקרה זה, התייחס הרמטכ"ל לאירוע באביבים-עירון כ"פעילות מבצעית" שאינה תחת אש, וציין כי "בפעילות מבצעית היחס לטעויות צריך להיות מקל ביחס לשגרה, זאת מהטעם שבפעילות מבצעית בכלל, ותחת אש בפרט, יש מקום לשקלל את הלחץ ומאפייני המצב המבצעי".

החליט להסתפק בנזיפות. רא"ל כוכבי // צילום: יהודה פרץ
ההחלטה על נזיפה פיקודית למג"ד לא התקבלה בעקבות אירוע הנסיעה בציר אביבים–עירון, אלא בשל ליקויים באופן פינוי ואבטחת מחנה אביבים שעליו היה אמון. הנזיפה לסמג"ד היא בשל העובדה שאישר את הנסיעה בציר.
למרות שגם הרמטכ"ל הגדיר זאת כ"תקלה מבצעית חמורה", וחרף העובדה שפגיעה מדויקת בכלי הרכב הצבאי יכלה לגרור את ישראל להסלמה קשה בצפון, דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, ציין כי "הציפייה היא שמפקדי הצבא יתנו גיבוי לאנשיהם". לטענתו, "הצעדים לא עוצרים ברמת הש.ג.". עוד ציין כי הרמטכ"ל אימץ את המלצות מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, שבהן תמכו גם שאר חברי המטה הכללי של צה"ל.
2019-10-27 08:27:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzAxNzY10gEA?oc=5
קרא עוד >>>>
Bagikan Berita Ini