Search

פרשת תפירת המכרזים בעיריית שוהם: כתב אישום נגד גבי מגנזי ורונן גינזבורג - גלובס

פרשת תפירת המכרזים בעיריית שוהם: כתב אישום נגד גבי מגנזי ורונן גינזבורג - גלובס

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", פרקליטות מיסוי וכלכלה ורשות התחרות הגישו הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד איש העסקים והקבלן גבי מגנזי ו-17 נאשמים נוספים, המייחס להם (כל אחד על-פי חלקו) עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, עבירות מס בהיקפים גבוהים ועבירות נוספות.

כתב האישום - שהוגש על-ידי עורכי הדין אורי פרייסמן, צחי הבדלי ולנא עואדיה מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) יחד עם עו"ד עדי גנוט מרשות התחרות - מתפרש על פני 18 אישומים נפרדים ומגולל "תוכנית עבריינית" הכוללת מעשי מרמה, תיאומי מכרזים והלבנת הון בהיקפים עצומים של כחצי מיליארד שקל, זאת לצד עבירות נוספות מתחום המס.

12 האישומים הראשונים בכתב האישום עוסקים בעבירות מרמה שבוצעו על-ידי גבי מגנזי, הנאשם העיקרי, כלפי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון וכלפי שורה של רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים, ובעבירות הלבנת הון בקשר לכספים שהתקבלו כתוצאה מפעילות מרמתית זו.

על-פי כתב האישום, מגנזי, בעליה של קבוצת מגנזי הפועלת בישראל בעיקר בתחומי הנדל"ן, התשתיות והבנייה, סיכם במהלך שנת 2005 עם גיל שולדנפריי, מהנדס אזרחי בעל ותק וניסיון רבים בתחומי התשתיות והבנייה, כי שולדנפריי יירשם באופן פיקטיבי, ולמראית-עין בלבד, כבעלים באחד מתאגידי קבוצת מגנזי ויוצג כלפי רשם הקבלנים כמנהל באותו תאגיד וכמהנדס המפקח על ביצוע עבודותיו. זאת, במטרה לקבל במרמה רישיון קבלן ולזכות בסיווגים קבלניים גבוהים, המאפשרים להתמודד במכרזים ציבוריים בהיקפים כספיים גבוהים.

לפי האישום, לאחר ששולדנפריי נרשם והוצג במרמה בפני רשם הקבלנים כבעל מניות, כמנהל וכמהנדס של חברת מגנזי תשתיות בע"מ, אשר הצטרפה לקבוצת מגנזי זמן קצר קודם לכן, מגנזי הגיש באמצעות מגנזי תשתיות הצעות במכרזים של רשויות מקומיות תאגידים עירוניים שונים וזכה בהם, תוך שמגנזי תשתיות הוצגה במרמה כלפי מזמיני המכרזים כבעלת רישיון קבלן כדין וסיווג קבלני מתאים. על-פי האישום, בפועל שולדנפריי לא מילא כל תפקיד הנדסי במגנזי תשתיות, לא ניהל אותה, לא היה מעורב כלל בפעילותה העסקית או המקצועית ולא פיקח או נשא באחריות כלשהי לעבודות אותן היא ביצעה.

בעקבות המרמה, נטען, זכה מגנזי במכרזים בהיקף כספי כולל של לפחות 495.5 מיליון שקל.

מהאישומים עולה כי התקבולים בגין ביצוע העבודות נושא המכרזים הציבוריים, אותם גבה מגנזי במרמה, רוכזו בחשבונות בנק של מגנזי תשתיות בע"מ ומשם הועברו לחשבונות הבנק של התאגידים האחרים בקבוצת מגנזי ונטמעו במחזור הכספי של הקבוצה. על-פי כתב האישום, פעולות אלה הביאו לכך שלא ניתן היה עוד להתחקות אחר מקור התקבולים, מיקומם ובעלי הזכויות בהם, תוך שהעברות התקבולים שהושגו במרמה בין התאגידים השונים נחזו להיות העברות כשרות בין חברות קשורות. בכך הסווה מגנזי את כספי המרמה והשתמש בהם ביודעו כי הם התקבלו במרמה.

באישומים אלה נאשמות יחד עם מגנזי גם חברות מגנזי תשתיות בע"מ ומגנזי תשתיות ב.ג.מ בע"מ, כל אחת על-פי חלקה באירועים המתוארים בכתב האישום. נגד גיל שולדנפריי הוגש כתב אישום בהליך נפרד.

שלושה אישומים נוספים עוסקים בעבירות של הסדרים כובלים שביצע גבי מגנזי לכאורה בקשר לשלושה מכרזים ציבוריים בתחום התשתיות: מכרז של החברה הכלכלית לשוהם, מכרז של תאגיד המים "מי חדרה" ומכרז של תאגיד המים "פלגי השרון". על-פי כתב האישום, מגנזי תיאם בין הצעותיהם של המתמודדים האחרים במכרזים אלה במטרה לקבוע את ההצעה הזוכה ולקבל לכיסו את כספי המכרזים, בין כזוכה ובין כקבלן משנה של הזוכה.

באישומים אלה נאשמים יחד עם מגנזי גם החברות והמנהלים שהתמודדו מול מגנזי במכרזים אלה והשתתפו איתו בתיאום ההצעות, כל אחד על-פי חלקו באירועים המתוארים בכתב האישום: חברת דניה סיבוס בע"מ והמנכ"ל שלה, רונן גינזבורג; חברת רולידר בע"מ והמנכ"ל שלה לשעבר, ניר עפרוני; חברת אולניק חברה להובלה, עבודות עפר וכבישים בע"מ והמנכ"ל המשותף שלה, דוד אולניק; חברת זלמן בראשי ואחיו בע"מ והמנכ"ל שלה, מיכאל בראשי; חברת י.ע.ז חברה לבנייה ופיתוח בע"מ והמנכ"ל שלה, אברהם יקואל.

באחד האישומים נאשמת גם לילך הירש, מזכירת החברה הכלכלית לשוהם לשעבר, שניהלה קשר קרוב עם מגנזי וקיבלה ממנו לכאורה טובות הנאה, בכך שסיפקה למגנזי מידע וביצעה עבורו פעולות שסייעו לו לתאם בין ההצעות של המתמודדים באחד המכרזים. להירש מיוחסות עבירות של מרמה והפרת אמונים בצוותא עם מגנזי ועבירות נוספות.

שני האישומים האחרונים בכתב האישום עוסקים בעבירות מס בהיקפים גבוהים שבוצעו לאורך תקופה ארוכה בקבוצת מגנזי, ובכלל זה תשלום שכר עבודה במזומן, ללא דיווח לרשויות וללא ניכוי מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי או ביטוח בריאות ממלכתי, בהיקף של מעל 29 מיליון שקל; וכן הוצאת חשבוניות כוזבות, התחמקות מתשלום מע"מ ודרישת הוצאות כוזבות בהיקף של כ-6.5 מיליון שקל.

באישומים אלה נאשמים יחד עם מגנזי, כל אחד על-פי חלקו בעבירות המתוארות בכתב האישום, גם חברת מגנזי תשתיות ב.ג.מ בע"מ והמנכ"ל שלה, ניר עפרוני; יעקב מגנזי, אחיו של גבריאל מגנזי; ניר מליחי, חשב השכר של קבוצת מגנזי; אריאנה דוד, פקידה בקבוצת מגנזי ואשת אמונו של גבריאל מגנזי; וכן חברת מגנזי בטון בע"מ.

התיק נחקר על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל, מחלקת החקירות של רשות התחרות ופקיד שומה חקירות מרכז של רשות המסים, בליווי של פרקליטות מחוז תל-אביב (מסוי וכלכלה) והמחלקה המשפטית של רשות התחרות ובסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון. 

דוברת דניה סיבוס מסרה בתגובה: "צר לנו על כך שהמדינה בחרה להגיש כתב אישום מופרך על מכרז שמעולם לא תואם, החברה כלל לא זכתה בו, ואשר התרחש לפני כמעט עשור.

"התנהלות הרשות לתחרות בכל הקשור בעניין זה חמורה במיוחד לאור העובדה כי החזיקה בידיה חומרי חקירה במשך 4.5 שנים (!) עד שהחליטה להזמין את אנשי דניה סיבוס למסור את עדותם בעניין, ובכך פגעה קשות ביכולתם של הנחקרים והעדים לשחזר אירועים באופן מהימן, וגרמה לנזק חמור ביכולתם להתגונן מול הטענות ההזויות.

"כל מי שהדמוקרטיה היא נר לרגליו חייב לחוש באי-נוחות נוכח התנהלות פוגענית זו של אחת מהרשויות המשפיעות במדינה ונוכח רמיסה כה גסה של זכויותיו של אדם וחברה להליך הוגן, נקי-כפיים ומהימן.

"דניה סיבוס משוכנעת כי לא נפל פגם בהתנהלותה ובהתנהלותם של מנהליה במכרז המדובר, ועומדת מאחוריהם. החברה ומנהליה ידאגו להציג את הדברים כהווייתם בבית המשפט". 

באי-כוחו של גיל שולדנפריי, עורכי הדין נתי שמחוני ומיכה פטמן, מסרו בתגובה: "צר לנו על החלטת הפרקליטות שלא לקבל את עתירתנו, בשימוע, לסגור את התיק נגד מרשנו. סברנו ועודנו סבורים כי מר שולדנפריי לא עבר כל עבירה, ואין כל הצדקה להעמידו לדין. יחד עם זאת, אנו חדורי אמונה כי בסופו של יום תוברר חפותו בבית המשפט". 

הסתעפות מפרשת השחיתות במטה יהודה

מקור החשדות בנוגע למכרזי עיריית שוהם הוא בהסתעפות חקירה המכונה "פרשת השחיתות במועצת מטה יהודה", שראשיתה בשלהי 2015, אז נעצרו בכירים במועצת מטה יהודה, בהם ראש המועצה משה דדון, בגין חשד למעורבות בעבירות שוחד, מרמה, עבירות מס ועבירות נוספות. במסגרת חקירה זו נעצר גם הקבלן מגנזי, בעל השליטה בחברה הציבורית אברות, העוסקת בייצור ועטיפת צינורות מתכת ואביזרי צנרת. 

לפי הסדר הטיעון שנחתם עמם, משה ואבי דדון הורשעו בלקיחת שוחד, שיבוש מהלכי משפט והפרת הוראה חוקית; ובנוסף ראש המועצה משה דדון הורשע גם במרמה והפרת אמונים, לאחר שקיים קשר אינטימי עם עובדת תחת מרותו. משה דדון נשלח ל-47 חודשי מאסר, ואבי דדון נידון לשנתיים מאסר. 

בהמשך לכתב החשדות הראשון המשיכה החקירה להתרחב, ובאוגוסט אשתקד נשלח לחשודים שונים כתב חשדות משלים. על-פי כתבי החשדות החדשים, בין השנים 2017-2008, בהנחיית גבי מגנזי, חברת מגנזי בטון לא הוציאה חשבונית מס כנדרש בחוק בגין חלק מעסקאות המזומן שביצעה, ודיווחה על תקבולים באמצעות חשבוניות כוזבות שהוצאו לחברת מגנזי תשתיות ב.ג.מ. החשבוניות הכוזבות נכללו בספרי הנהלת החשבונות של מגנזי בטון ורוכזו בכרטסת לקוח בעלת שם מוסכם, במטרה ליצור כסות חשבונאית כוזבת לתקבולי המזומן. כמו כן, בהנחיית מגנזי, נטען, נכללו בספרי הנהלת החשבונות של מגנזי תשתיות ב.ג.מ. חשבוניות כוזבות בגובה של למעלה מ-6 מיליון שקל, ונדרשו בכזב כהוצאות בדוחותיה השנתיים לרשויות המס. תקבולי מזומן בסך כ-4.7 מיליון שקל אף מהווים רכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון.

עוד לפי כתבי החשדות המשלימים, בין השנים 2007-2014 שולמו תשלומי שכר עבודה במזומן לעובדים, לנותני שירותים ולקבלני משנה של קבוצת מגנזי, בסך של לפחות 46.4 מיליון שקל, מבלי שאלה דווחו לרשויות המס. בין מקבלי השכר הלא מדווח במזומן היו נושאי משרה בכירים בקבוצת מגנזי וכן גיל שולדנפריי, אשר שימש לכאורה איש-קש של מגנזי לצורך קבלת סיווגים קבלניים גבוהים וקיבל ממגנזי במשך התקופה סכומי מזומן אשר הגיעו לסך העולה על 300 אלף שקל שלא דווחו לרשויות המס.

במקרה אחר עלה חשד כי בשנת 2015 נערך תיאום בין חברות שניגשו למרכז של תאגיד המים "מי חדרה" הנוגע לביצוע עבודות לבניית מערכות מים וביוב בעיר חדרה. נציג של חברת מגנזי תשתיות נפגש עם נציגי מספר חברות שהשתתפו במכרז בתאריך 26 באוגוסט 2015, וסוכם כי הצעותיהן של מגנזי תשתיות וחברת בוצ'ן בע"מ יהיו ההצעות הזוכות במכרז, בעוד שהחברות האחרות ישמשו כקבלניות המשנה של החברות הזוכות.

מקרה נוסף של תיאום נמצא במרכז שפרסם תאגיד המים "פלגי השרון" לביצוע עבודות בעיר טייבה. במסגרת התיאום סוכם בין מגנזי ובין אברהם יקואל, מנכ"ל ובעלים של חברת י.ע.ז בנייה ופיתוח בע"מ, כי מגנזי תשתיות תזכה במכרז, ובתמורה יימסרו העבודות בקבלנות משנה ליקואל ולי.ע.ז. היקף כל אחד מהמכרזים עמד על כ-30 מיליון שקל.

זאת ועוד, בנוסף לחשדות שפורטו במכתב השימוע הראשון, לפיהן חברת מגנזי תשתיות קיבלה במרמה את תעודת הקבלן שלה ואת סיווגיה הקבלניים, לפי כתבי החשדות המשלימים קיבלה חברת מגנזי תשתיות במרמה גם תעודת קבלן מוכר אשר מאפשרת לקבלן המחזיק בה להתמודד במכרזים ממשלתיים, לביצוע עבודות הנדסה בנאיות.

לחשודים ניתנה אפשרות בהתאם לחוק, לקיים הליך שימוע בפרקליטות מיסוי וכלכלה וכן ברשות התחרות בטרם תתקבל החלטה אם להגיש נגדם כתב אישום. 

כעת משנסתיימו השימועים הוחלט להעמיד לדין את החשודים, וכתבי האישום הוגשו היום, כאמור, לבית המשפט. 

*** חזקת החפות: גבי מגנזי, רונן גינזבורג והחשודים האחרים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום, הנאשמים זכאים ליהנות מחזקת החפות.

עקבו אחרינו ברשתות

Let's block ads! (Why?)



2019-08-07 10:31:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiOWh0dHBzOi8vd3d3Lmdsb2Jlcy5jby5pbC9uZXdzL2FydGljbGUuYXNweD9kaWQ9MTAwMTI5NjM3M9IBAA?oc=5

קרא עוד >>>>




Bagikan Berita Ini
Powered by Blogger.